Tilbage til marguerit-kortet

Fra Isefjorden til Køge

Sommeren 2004 gik turen fra Isefjorden i dejlige Odsherred til Køge. Den første del af turen kørte vi igennem det meget smukke landskab forbi Isefjordstien, der er en cykel- og vandresti, der strækker sig fra Rørvig til Kongsøre Skov 30 km sydpå. Stien går gennem fuglereservatet Hovvig. Vi kørte gennem Kildehuse og Ulkerup Skov forbi Siddinge Fjord og Plejerup-dyssen via Lammefjorden til Torbenfeld Herregård. Torbenfeld har et arbejdende smedje-museum. Der er ikke adgang til selve herregården, så vi tog et billede fra vejen. Ved slottet er en meget smuk sø, hvor der gik rådyr på marken bagved.

Omkring frokost-tid var vi ved Maglesø, hvilket var heldigt, for her spiste vi frokost. Maglesø Traktørsted har en rigtig hyggelig 50'er restaurant, der helt klart er en oplevelse værd. Vi valgte dog at spise udenfor ved udsigten til Maglesø. Efter en rigtig god frokost gik turen videre gennem Holbæk, hvor vi dog ikke gjorde stop - via Munkholmbroen til Selsø Slot. Smukke Selsø Slot var desværre lukket, da vi kom forbi. Slottet var ubeboet fra 1829-1973, men er nu indrettet til museum. Slottet ligger ud til Selsø Sø, der er fredet. Noget af søen er udlagt til vildtreservat.

Flere billeder

Herfra kørte vi gennem Skuldelev - hvor Skuldelev Dukkemuseum og Legetøjssamling ligger - til Gerlev Rosenpark. Rosenparken er en imponerende samling roser. Man kan godt besøge parken selvom man ikke interesserer sig for roser, for det er en flot park. Ved aftenstide valgte vi at overnatte på Frederiksværk Vandrehjem. Vi spiste aftensmad på en kinesisk restaurant i Frederiksværk.

Dagen efter kørte vi til Jægerspris Slot. Frederik 7. boede her sammen med Grevinde Danner. Frederik 7. købte slottet af staten i 1849. Efter kongens død testamenterede Gravinde Danner slottet til "Kong Frederik 7.'s stiftelse for hjælpeløseog forladte pigebørn, især af Almuen". Slottet fungerer stadig som sådan. Der er rundvisning på slottet, men igen var der ikke rundvisning den dag vi var ved slottet, så det har vi til gode. Istedet gik vi en tur i parken, hvor vi bl.a. så Grevinde Danners sakofag.

Vi forlod det smukke slot og kørte forbi Arresø, der er Danmarks største sø og havnede ved Æbelholt Klosterruin. Klosteret var et valfartssted og markedsplads bl.a. fordi munkene var utroligt dygtige læger. Klosteret blev revet ned efter reformationen. I dag er der museum, hvor man kan se en masse skeleter, der er fundet ved klosteret. Der er også en utrolig urtehave.

Se flere billeder her

Herfra gik turen til Hillerød og smukke Frederiksborg Slot. Slottet er opført i 1561 af Frederik 2. Christian 4. blev født på slottet i 1577. Store dele af slottet brændte i 1859, men heldigvis er det belevt restaureret og genopbygget. Slottet er utroligt smukt og man skal ihvertfald afsætte et par timer for at se slottet.

Se billeder fra slottet her

Godt mætte af oplevelser legede vi japanske turister ved Fredensborg Slot og herefter kørte vi ud i det blå til ruinerne af Gurre Slot fra omkring år 1100. Slottet tilhørte Valdemar Atterdag. Slottet forfaldt i 1500-tallet. Ved ruinen spiste vi frokost og kørte herefter videre til Kronborg,der ligger ved indsejlingen til Øresund og er et af Nordeuropas betydeligste renæssanceslotte. Det er også det mest berømte danske slot, kendt verden over fra Shakespeares Hamlet. Vi kom desværre omkring lukketid, og var derfor ikke inde på selve slottet. Men det er også ganske pænt udefra.

Se flere billeder her

Det var ved at blive aften, men vi nåede lige et smut forbi Bellevue Strand, som var utrolig smuk på dette tidspunkt. Da det var umuligt at finde et vandrehjem med ledige pladser i Københavnsområdet (alt var fuldt booket - så husk at bestille vandrehjem i god tid, hvis du skal til København) overnattede vi privat hos nogle venner.

Dagen efter gik turen mod Roskilde, hvor vi handlede ind til en lækker frokost hos den lokale slagter. Vi købte noget god pølse, noget lækkert brød og en fantastisk lokal øl fra Herslev Bryghus. Herefter gik turen ad Danmarks længste herregårdsallé på 7 km, der fører op til Ledreborg Slot, hvor der desværre varlukket da vi kom forbi, til Lejre Forsøgscenter, hvor vi spiste vores utrolig velsmagende frokost.

Lejre Forsøgscenter er stiftet i 1964 for at skabe ny viden om fortiden ved forsøg. Et smukt og spændende udflugtsmål med huse og miljøer fra stenalder, jernalder og vikingetid, arbejdende værksteder og gamle husdyrracer. Vi mødte folk, der har valgt at bo en uge i Lejre, for at leve som man gjorde dengang - meget fascinerende. Vi gik rundt i Lejre i et par timer før vi kørte videre mod Køge.

På vejen kørte vi forbi Gyldenløveshøj, der er Sjællands højeste punkt og Skjoldenæsholm - et smukt lille barokslot. Vi stoppede ikke ved disse seværdigheder.

I Køge så vi Kjøge Mini-by som var helt fantastisk. Her ser man, hvordan Køge så ud for godt 150 år siden. Man kan gå i gaderne mellem husene, som alle er en tro kopi af de gamle huse bygget i størrelsesforholdet 1:10. Mange af husene eksisterer endnu og kan ses på en gåtur i Køge By. Vi tumlede rundt i den lille by et stykke tid. Husene er virkeligt flot opført, med rigtige minitegl og rigtige mini mursten.