Tilbage til marguerit-kortet

Fra Korsør til Sorø

April 2006 gik turen over Storebæltsbroen. Denne bro er utrolig smuk og den eneste del på margueritruten, der er motorvej. Vi landede ved Korsør og ville se et museum om broen, men der var desværre lukket, så det må vi se en anden gang.

I Korsør kørte vi forbi det hus hvor Dortes Oldemor engang boede. Det var er nostalgisk gensyn. Efter et billede gik turen videre, for at udforske Korsør.

Ruten bragte os til Korsør Søbatteri. Søbatteriet har et 23 meter højt tårn, der er det eneste, der er tilbage fra Korsør Slot., som bevogtede indsejlningen til byen i middelalderen. I området er der kanoner og en smuk udsigt til havnen og Storebæltsbroen. Ved siden af tårnet ligger Christian 4.'s kornmagasin. I dag holder Korsør By- og Overfartsmuseum til i magasinet. Museet har en meget stor udstilling om færger på Storebælt gennem tiden. Der er mange flotte modeller af forskellige færger. Der også en 1. klasses spisesalon fra en af de gamle hjulfærger. Et meget hyggeligt lokalt museum, der er et besøg værd.

Fra Søbatteriet kørte vi ind mod centrum og fandt en parkeringsplads. Vi besøgte kongegården, der er opført i 1761. Her overnattede de kongelige før i tiden, mens de ventede på færgen. I dag er kongegården et kunstcenter med bl.a. udstillinger. Især er der værker af Billedhuggeren Harald Isenstein, der har udført tegninger og buster af bl.a. Dronning Margrethe, Niels Bohr, Karen Blixen og Victor Borge. Et meget flot museum i en utrolig smuk bygning.

Herefter gik vi lidt rundt i byen og kiggede på de flotte gamle huse. Vi gik bl.a. hen ad en lille sidegade, der havde rendestenen i midten ad den brostensbelagte gade. Dette var engang byens "skumle" kvarter med barer og bordeller. Inden vi kørte fra Korsør gik vi forbi Bomhuset, hvor de handlende førhen måtte betale bompenge for at køre ind til Korsør.

Flere billeder fra Korsør

Herefter gik turen mod Skælskør. Vi ville gerne overnatte på Skælskør Vandrehjem, men der var desværre lukket, så vi fortsatte ind til Skælskør centrum, parkerede bilen og gik lidt rundt. Vi parkerede ved havnen og gik lidt op gennem smukke Skælskør. Da vi ikke kunne bo på vandrehjemmet fandt vi Lods-kroen 15 km fra Skælskør. Heldigvis gik marguerit-ruten lige forbi kroen, så vi fik en del oplevelser på vej derhen.
Turen gik bl.a. gennem Borreby - en smuk borg opført i 1556. Der er adgang til et kunstgalleri og parken, men der var desværre lukket, da vi kom forbi. Istedet nød vi borgen ude fra vejen. Vi stoppede ved Holsteinborg, hvor H.C.Andersen opholdt sig en del. Det var også på Holsteinborg aty Danmarks første juletræ blev tændt i 1808. Vi gik en tur i parken, der er åben for alle. Her nød vi den friske forårsluft og de smukke forårsblomster, der tittede op alle vegne. Så nåede vi vores destination for natten; Lods-kroen. Kroen åbnede først i påsken (dagen efter vi var der), men de var så flinke at lade os bo på kroen alligevel. Aftensmaden blev spist i Skælskør på Café Solsikken, der er meget smukt beliggende ved Skælskør havn.

Se flere billeder fra Skælskør og omegn

Efter en dejlig morgenmad - tilberedt kun for os - gik turen videre i smukke Danmark. Inden vi forlod kroen helt kørte vi ud til vandet lige ved kroen og nød udsigten. Efter en vindomsust, men meget flot udsigt over Smålandsfarvandet satte vi os ind i vores varme bil og fortsatte udforskningen af Margueritruten. Vi kørte forbi Fyrendal herregård, hvor der også er en kirke. Sagnet fortæller at Christian 4. ejede Fyrendal i en periode. Hans hustru, Kirsten Munk, skulle have født et ikke-kongeligt barn på Fyrendal og ladet det mure inde i et hulrum i kirken. Derfor spøger hun nu på Fyrendal. Under en ombygning af kirken fandt man et barnelig i en hulmur, så der kan jo godt være noget om historien...

Vi kørte videre forbi Tystrup-Bavelse-søerne hvor vi gjorde et hold og gik op til et udsigtspunkt. Der var rigtigt smukt på toppen, men vi er sikre på at der ville være meget mere smukt i solskin og klart vejr. Turen gik nu mod Sorø og smukke Sorø Akademi. Bygningerne er utroligt smukke. Hovedbygningen fra 1826 er tegnet af Københavns stadsbygmester Peder Malling. Klosteret brændte i 1813, men amtmand Stemann havde allerede ni år efter samlet kapital til at nybyggeriet kunne begynde. Hovedbygningen rummer foruden klasseværelser alumnernes spisesal og skolens festsal. Sorø Klosterkirke, der er et besøg værd, ligger i forbindelse med akademiet.