Tilbage til rejsebeskrivelser

Dortes 5 dage i Sisimiut

Dag 1

Vækkeuret ringede kl. 03.45 og det var meget mørkt udenfor. Taxaen kom og samlede mig op kl. 04.30 og kørte mig til Billund. Flyveturen til Kastrup var overskyet, men smuk, fordi solen var ved at stå op. I Kastrup ventede jeg et par timer, hvorefter en Airbus fløj mig til Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord). Vi fløj over Island og indlandsisen. Det var meget smukt.

Det var koldt at stå ud af flyet. I Kangerlussuaq ventede jeg en times tid og yderligere en time, fordi der var uvejr i Sisimiut, hvor jeg skulle flyve til. Kangerlussuaq lufthavn har 2 gates; én hvor flyene går til Grønland, og én hvor flyene går til Resten af verden (Kastrup). Turen til Sisimiut var rigtig smuk, da jeg kunne se solen og de utroligt smukke snedækkede bjerge (klipper) og de tilfrosne søer.

Udsigt over Grønlands østkyst lige inden vi flyver ind over indlandsisen

Anikke fra KNI, hvor jeg skal undervise, kom og hentede mig i lufthavnen (Luftskuret;-) i Sisimiut, hvorefter hun kørte mig gennem byen op til mit hotel: Hotel Sisimiut. Jeg nåede lige at skifte støvler og gribe mine luffer og min hue, hvorefter vi kørte ned til KNI og hilste på dem. Der var vin- og marmelade smagning, for de var ved at finde ud af om det var noget de ville sælge. Vi blev enige om, at undervisningen skal starte onsdag kl. 09.00-16.00. Jeg vil tjekke med dem i dag, om vi kan begynde før, så jeg har lidt mere tid efter undervisning til at se Sisimiut inden solen går ned.

2 huse på fjeldet i Sisimiut

Jeg gik hjem fra KNI og var mildest talt ved at blive rigtig træt efter rejsen og for lidt søvn. I Grønland er de 4 timer bagud i forhold til i Danmark. På vejen hjem mødte jeg mange slædehunde (har også hørt på dem i nat). Jeg tog et smut forbi Brugsen. Det er en stor Brugs, hvor de faktisk havde rigtigt mange varer.

Om aftenen spiste jeg i hotellets restaurant, Restaurant Nasaasaaq, som er en rigtig god restaurant. Jeg fik krabbesalat med pesto og balsamico, samt grillet rensdyr med rødbede, persillerod, asparges og andre grøntsager. Rensdyr-kødet var perfekt grillet; sprødt udenpå og blødt indeni. Det smagte godt – en blanding af oksekød og lever. Efter aftensmaden gik jeg op på hotelværelset. Jeg havde bestemt mig for at prøve at holde mig vågen, for at komme ind i den Grønlandske tidszone, men sidst jeg kiggede på uret var klokken 19.30 og så sov jeg... I dag er det onsdag, og jeg vil gå ned i restauranten for at spise morgenmad.

Sisimiut - udsigt til havnen

Dag 2

Jeg er rigtig glad for den tykke bog jeg har med og min computer, for her sker ikke det store om aftenen. I fjernsynet kan jeg se grønlandsk tv og sportskanaler (jubiiiii - lige mig;.). Dag 2 (onsdag) vågnede jeg kl. 5 om morgenen – frisk og veludhvilet. Så var der ikke andet for end at stå op. Morgenmaden på hotellet er rigtig god med brød, pålæg, kaffe, kakao, æg og juice. Anikke fra KNI kom og hentede mig kl. 7.45 og sammen kørte vi gennem Sisimiuts myldretidstrafik af vandrende eskimoer og 4-hjulstrækkere.

Efter undervisningen gik jeg op til Grønlands næstældste kirke; den blå kirke. Den ligger i den gamle bydel, der har en imponerende indgangsport af 2 hvalkæber. Kirken er fra 1773, men bliver ikke længere brugt som kirke. Det var allerede ved at blive mørkt, for det var lidt overskyet.

Kirken med hvlakæbe-porten

Stemning fra Sisimiut

Jeg var ved at være sulten, så jeg gik på jagt efter en restaurant, der hedder bøfhuset. Jeg gik og gik (selv i denne forholdsvis lille by føltes det langt for det var koldt). Da jeg endelig fandt restauranten åbnede de først om en time. Hvis jeg skulle stå og vente på det, ville jeg fryse fast, derfor satte jeg kursen mod hotellet og besluttede mig for at spise på hotellets restaurant (igen). Her smagte jeg dagens fisk, der var grillet ørred med lækker lys sovs med grønne asparges og rejer, samt de lækkerste kartofler, der var fra Grønland. Virkelig lækker mad ;-)

Kællingehætten er Sisimiuts vartegn

Anikke kørte mig op til det højeste punkt (man kan køre til i bil) og satte mig af. Her kunne jeg kigge ud over vandet og se solnedgangen. Det var rigtigt flot. Jeg gik herefter rundt i byen gennem øredøvende slædehundehyl - ret fantastisk, faktisk. Så gik jeg på restaurant Misigisaq – en restaurant, der serverer kinesisk mad med grønlandsk islæt. Her fik jeg grønlandsk sushi. Indrømmet - grønlænderne er ikke gode til at lave sushi; risene var varme og ikke sushi ris. Det smagte ikke dårligt, men det er ikke det bedste sushi jeg har smagt. Der var havkat i sushien. Herefter fik jeg snekrabbe fra Sisimiut i stræk sovs med ris til. Det var en lækker ret. Krabben gik rigtigt godt til den stærke sovs.

Da jeg var godt gennemkold af dagens gåtur valgte jeg at tage en taxa hjem til hotellet. I aften er det klart, så jeg går på nordlysjagt om lidt. Jeg håber virkelig at jeg ser bare lidt nordlys. Det kunne være en stor oplevelse. I morgen begynder vi undervisningen ½ time før p.g.a. det afkortede kursus i dag, så jeg kunne lege turist...

Smuk solnedgang

Solnedgangstemning

Jeg så det... jeg såååååå det.... Nordlys. Natten til fredag var der nordlys over sisimiut. Det var bare fantastisk. Noget der skal opleves live; Bølger af grønt lys over hele himlen - fantastisk. LIge da jeg gik ud fra hotellet og kiggede op, var jeg et øjeblik i tvivl om der var noget nordlys, men så vendte jeg mig om – og kunne næsten ikke få vejret; Aldrig har jeg set noget lignende - sikke et naturfænomen. Jeg var den eneste der stod med snuden i vejret i en halv time. Grønlanderne er jo vant til nordlys, så de synes nok jeg var åndsvag sådan at stå og glane op til himlen – og især tage billeder. Men jeg skulle jo prøve at tage et billede, selvom det ikke er det samme. Da nakken blev øm af al det kiggeri og kulden ramte mine fødder var det på tide at gå ind i hotellets varme igen...

Nordlys taget med mit lille kamera - det var meget. meget flottere i virkeligheden...

Dag 3

Jeg vågnede til ”normal” grønlandsk tid. Jeg er ved at vænne mig til den grønlandske tid. Anikke kom igen og hentede mig, og undervisningen gik fint. Vi stoppede ½ time før tid i dag, fordi det var solskinsvejr og ganske skyfrit. Så jeg fik lige ½ times mere tid i lyset. Det var nu ganske smukt.

Kig ned til havnen

Kællingehætten i baggrunden

Dag 4

Undervisningen bød på sidste dag i InDesign. De næste to dage skal jeg undervise i Photoshop og Illustrator. Efter undervisningen ville jeg op i Brugsen for at købe Rich’s kaffeerstatning – Ja, det kan man stadig få i Grønland. Jeg købte det ikke for smagens skyld, men for designet; det har ikke ændret sig overhovedet. Jeg fik et lift af Nungo – en af mine kursister. På vej derop inviterede hun mig til fredagsøl hjemme hos hende og sin mand, Tom.

Aftenen bød også på tørret torsk og havkat, tørret rensdyr og rå hvalhud. Spændende at smage disse grønlandske specialiteter. Hvalhuden var nok det mest specielle. Man tager en tynd skive og tygger på den. Det er lidt ligesom at tygge på brusk. Man tygger og tygger for at få smagen ud af kødet, og så sluger man resten. Det var lidt svært for mig i starten at sluge resten, men det gik og hvalhuden har en meget mild og delikat fiskesmag. Al dette mad spiste vi med soja og Wasabi - det smagte ganske godt. Jeg lærte også at spille Balut, som er et ret underholdende terningespil.

Grønlandske huse. Bemærk isbjørneskindet udenfor det røde hus og kødet der hænger til tørre ved det sorte hus...

Dag 5

Lørdag var der undervisning i Photoshop. Om aftenen blev jeg inviteret ud at spise sammen med Nungo, Tom og deres naboer Hans Henrik og Naja. Vi startede med en juleøl (Ja, der var også Tuborg julebryg i Grønland). Herefter tog vi på et bøfhus, der hedder Lady og Vagabonden. Her fik vi en hel hummer hver til forret. Jeg fik grønlandsk får og de andre fik en 500 g. stor T-bone steak. Det grønlandske får smagte ret godt - slet ikke så ”fåret” som man nogle gange synes dansk får er.

Herefter tog vi hjem til Naja og Hans Henrik. Hans Henrik lavede Grønlandsk kaffe til os. Det er kaffe med Whiskey, Kahlua og Grand Marnier og flødeskum. Grand Marnier’en sætter man ild til før den hældes i kaffen fra en vis højde - for at få illusionen af at man hælder nordlys i kaffen. Det smager godt - og det er en hel videnskab at lave denne kaffe. Jeg har købt udstyret til grønlandsk kaffe med hjem, og glæder mig til at prøve at lave kaffen herhjemme. Det var en rigtig hyggelig aften, og da jeg gik hjem gav Naja mig en halskæde i læder med Thulemanden skåret i moskusokseben. Den blev jeg rigtigt meget glad for.

Vejskilt

Slædehunde - der var rigtigt mange slædehunde her i Sisimiut - nord for polarcirklen.

Aftenstemning og indgangen til hotellet

Dag 6

Søndag var sidste undervisningsdag, og mine kursister var ved at blive trætte. 5 dages undervisning i træk er meget, så jeg tillod mig at stoppe en time før på denne sidste dag. Om aftenen var vi alle ude at spise på den kinesiske restaurant; Restaurant Misigisaq, som betyder oplevelse på grønlandsk. Og det var det sandelig også. Her er hvad vi fik at spise: Rejechips, Surstærk krydret suppe fra Sichuan, Tørstegt sæl, Grønlandsk får med en sød sovs (Retten hedder ”Det ligner honning”), Stærkt krydret kogt får, Rensdyr i krydret sovs (Retten hedder ”Rensdyr tilberedt på paladset”), Kartofler og moskusokse i lergryde, Dampet stegt brød og ris. Det var lækkert mad, og en god afslutning på et kursus, som jeg håber mine kursister har fået meget ud af.

Her er nogle af de hunde jeg kunne se fra hotelværelset - de hunde, der vækkede mig nogle nætter

Dag 7

Så var det tid til at tage hjem. Kurt, der også havde været med på mit kursus skulle også flyve til Danmark, så vi fulgtes ad noget af vejen. Nungo var så flink at køre os til lufthavnen. Det var lidt underligt, for vi tjekkede ind, og kørte tilbage til KNI, hvor vi lige fik morgenkaffe, og så kørte vi tilbage til lufthavnen lige inden vi skulle flyve. Turen til Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) var også utrolig smuk denne vej. I lufthavnen købte jeg udstyr til grønlandsk kaffe og en vodka, der indeholder inlandsis. Turen hjem gik efter planen, og kl. 1 i nat var jeg hjemme. Glad og tilfreds, for som man siger; ude er godt - men hjemme er bedst...

Det var rigtigt spændende at opleve Grønland. Jeg håber vi vender tilbage på ferie dér, så vi kan opleve den Grønlandske natur sammen.